Çarşamba, Eylül 26, 2007

RAMAZAN HAKKINDA BIR KAC SOZ

Geldik Ramazan'in ortasina ben daha Kahire'daki Ramazanla ilgili bir sey yazamadim. Ben kendimce cok sakin bir Ramazan gecirdigimden disari fazla cikmiyorum ve fotograf cekme imkanim olmuyor dolayisi ile. Fotograf olmayinca da yazi yazmam gecikiyor. Ama bu sefer yazacagim diye oturdum bilgisayarimin basina….

Buradaki Ramazan'in en goze carpan tarafi insanlarin iftardan sahura kadar uyumamalari. Sanki gece gunduz, gunduz de gece olmus herkes sokaklarda. Her yer isil isil, tum lokanta ve kafeler dolu tiklim tiklim. Oyle cocuklarin uyumasi falan da soz konusu degil tabii ki! Her yasta insan disarida. Cinsiyet ayrimciligi da yok! Her cins disarida. Ozellikle Han El Halili ve El Huseyin camisi cevresi tam bir ana baba gunu. Burada her yer isil isil suslenir. Hani Noel suslemeleri gibi. Ramazan suslemeleri de burada cok guzel oluyor. Ozellikle fanus denilen fenerler hemen her evin balkonunda ya da kapisinda asilidir, her boydan.

Ramazan paketleri dagitilir bizde oldugu gibi. Bakliyat, kuru yemis vs.. Sokak aralarinda varlikli kisilerin kurdugu sofralarda yoksullar yemek yeme imkani bulabilirler.

Iftar Turkiye'de oldugu gibi burada da ailece aciliyor. Iftardan sonra teravih namazi kiliniyor, ondan sonra da sahur icin disari cikiliyor. Burada teravih namazina da cuma namazina da bayram namazina da kadinlar gidiyorlar. Hani bizde hala tartisma konusu ya kadinlarin camiye gitmeleri, burada oyle bir tartisma yok! (Boyle derken mecburiyet de yok, yani isteyen gidiyor)

Ben buradan TRT'nin iftar ve sahur programlarini takip ediyorum. Ilk gunler Kahire ve Istanbul arasinda iftarda 20 dakika kadar bir ara vardi. Once Kahire'de iftar olur, biz yemegimizi yerken Istanbul'daki ezani dinlerdik. Su gunlerde fark 10 dakikaya indi. Ama sahurda imsak vakti iki gundur saniye farki ile basliyor. Ve pencereden iceri giren ezan sesi ile Istanbul'dan odaya dolan ezan sesi birbirine karisiyor. Makamlari farkli iki ezan, ayni anda, dunyanin farkli bolgelerinden, evimin icinde. O kadar guzel bir duygu ki anlatamam. Yeryuzunde ayni anda yukselen ezan seslerinin uzaydan nasil duyulacagini merak ettim.

Dun TRT, iftar ve sahur programlarinda Misir'daki Ramazanla ilgili bir film gosterdi. O da hos bir surpriz oldu bana. Hani Misir'da miyim yoksa Turkiye'de miyim karistirdim neredeyse. Turk Tv sinden Misir'i izliyorum ve ben Misir'dayim.

Ramazan'in olmazsa olmazlari tabii ki tatlilar. Tatlici dukkanlari dolup dolup bosaliyor. Gecen yil Ramazan ile ilgili yazdiklarimda fotografli olarak anlatmistim tatlilari, o yuzden tekrar etmeyecegim. Ama burada gullac yok:))

Turkiye'den gelmis kayisi ve incirler, findik vs tum marketlerde yerlerini Ramazan'dan bir hafta oncesinden aldilar. Tabii aynen evlerimize de girdiler.

Burada cok yaygin olarak tuketilen gida maddelerinden biri de meyve sulari. Ozellikle kayisi pestilinin sulandirilmasi ile yapilan "Amareddin" denilen meyve suyu. Evlerde yapiliyor. O yuzden kayisi pestili yardim paketlerinin de vazgecilmezlerinden hurma ile birlikte.

18 yorum:

Aslı Cin dedi ki...

Sevgi, ne kadar da coşkulu kutlanıyormuş Ramazan orada! Ben de bir dahaki sefere görebilirim umarım.

Uyarın için teşekkürler, hemen düzelttim, son 7 yazı, tamamı ile sayfada.

Ve mimi de en kısa zamanda yapacağım, sevmeyi severim diyerek sen zaten noktayı koymuşsun gerçi :)

Unknown dedi ki...

Sevgicim ben bir tatli delisi olarak hemen gecen ramazan koydugun tatli resimlerine daldim ayy ne guzel seyler onlar, ben suruplu tatli cok severim :) oyle sutlu falan kesmez beni :) ben bayramda burada olamayacagim, uzuldugum seylerden biri, neyseki gecen yil burdaydim oda 5 yil icinde Turkiyede oldugun tek bayramdi, gelecek yillarda geliriz herhalde denk getirip bir sekilde, cok optum, hayirli ramazanlar....

Unknown dedi ki...

Selam Asli, insaallah gorursun sen de buradaki Ramazani, ama ben de ah! keske Istanbul'da olsam Ramazanda diyorum.

Sevme konusunda da, sen de o noktadan devam et iste! Sevgiler.

Sevgili Buket, Londra'da mutlu bir hayat dilerim. Insaallah gelirsiniz buralara da. Sana da hayirli Ramazanlar...Sevgiler.

Unknown dedi ki...

Sevgi abla ne guzel anlatmissin Misir'da yasanan Ramazani.Bu arada kadinlarin herturlu namazi camide kilmalari Islam tarafindan kadina verilmis bir hak iken,Turkiye'de bu durum bagnaz,kadini eve hapsetmek isteyen zihniyet tarafindan farkli uygulanir hale gelmis. Misir'da dogru sekilde uygulanmasina sevindim.
Umarim bir sene de beraber burda Ramazan gecirebiliriz :)
Cok cok opuyorum seni...
Sevgiler...

Cairo @ Istanbul dedi ki...

Bende seyrettim o kisa filmi, bizim TRT Kahire burosundaki arkadaslar cekmisler,, Nereden biliyorum, bu arkadaslarla birlikte Alex'e gitmistik, Tumiad'in Alex'deki iftari ve Alex'de bulunan yeni turk yatirimlari ziyaret etmek vesilesi ile.. Hos olmus guzel olmus,, Umarim Alex de yapmis olduklari goruntulerden de guzel bir haber cikartirlar..

Mutlu Kum Taneleri dedi ki...

Merhaba Sevgi. Bloguna uzun bir süredir uğramadığımı fark ettim. Başın sağolsun. Mekanı cennet olsun babanın.
Yazılarını okuyunca orada olmayı istedim. Kapalı çarşının adı Han el Halil'i miydi ? Kimbilir nasıl rengarenk cıvıl cıvıl olmuştur. Bir günde benim için git çarşıya bir kahve içmek için :)

Unknown dedi ki...

Nilgun'cugum, ben de oyle dusunuyorum. Beraber Ramazan gecirmeyi. Ramazan yavas yavas yaz tatiline denk geliyor. Gelecek yaz olmazsa obur yaz Ramazanda istanbul'dayim insaallah. Opuyorum.

Unknown dedi ki...

Selam Umit, ben de oyle tahmin etmistim de benim gecen nisan ayinda tanistigim muhabirlerden farkli gordum. Bu arkadaslar yeni mi geldiler?

Unknown dedi ki...

Merhaba Mutlu kadin. Tesekkur ederim bassagligi ve rahmet dilegin icin. Hayat iste, gelmis demir almak gunu zamandan, sessizce.

Evet o carsinin adi Han el Halili. Vallahi ben de oyle dusunuyorum. Ramazan bitsin ilk isim Han el Halili'ye gidip orada bir kahve icmek olacak. Icerken seni de anacagim mutlaka. Optum.

Adsız dedi ki...

az evel TRT de kahirede ramazan anlatiliyordu. Turkolog prof. dr. safsati ahmed diye bir hoca konustu. su sozu beni mest etti. "bizim nasir diye baskanimiz vardi onunda bir sozu" "bir misirlinin kanini analiz etseniz mutlaka Turk ten bir iz bulursunuz" dermiş nasir baskan. Kisacasi "Misir Turktur Turk Kalacak" sozu tamda yerine oturdu. birgun yavru vatan misirin anavatan Turkiyeye baglanmasi temennisiyle herkesin ramazani hayirli olsun.

Unknown dedi ki...

Selam Evren, ben de izledim o programi. Sen saka yapiyorsun herhalde, yavru vatan falan diye. Yani buradaki insanlarda tamam Turk kani var da, bu nufusun tamaminda degil. Sanirim %20 olarak duymustum bu orani. Ama ben iki ulke arasindaki ilskilerin her iki ulke icin de cok daha verimli bir sekilde gelismesini cani gonulden arzularim. Iki ulke elele verirse bolgede cok guclu bir konuma gelinebilir.

Adsız dedi ki...

Selam Sevgi,su kayisi pestilinin suyu nasil yapiliyor yazar misin?


Yesim

Unknown dedi ki...

Yesim'cigim, pestili aksamdan biraz sicak suyun icine koyuyorsun, ertesi gun o yumusayip cozulunce istedigin kivama getirecek kadar soguk su koyuyorsun. Ben de bu tarifi Turk Tv sinden duymustum. Afiyet olsun. Optum.

Adsız dedi ki...

Hemen cevapladigin icin tesekkur ederim.Aldim ve nasil yapacagimi bilemedim.Yazinda gorunce dayanamayip sordum.Kendinize yi bakin.Sevgiyle kalin.

Kitchen Sweet Kitchen dedi ki...

Merhaba!Kahire ile ilgili yazdıklarınızı ilgiyle takip ediyorum.Çok sık yazmıyorsunuz ama.Benim de üç günlük çiçeği burnunda bir sitem var.Uğramak isterseniz(http://kitchensweetkitchen.blogspot.com/)Linklerime ekledim sizi sevgiyle...

Unknown dedi ki...

Yesim'cigim, umarim tarif tutar. Sonucunu bildirirsen sevinirim. Afiyet olsun.

Unknown dedi ki...

Merhaba r.akin, hosgeldiniz. Yazdiklarimi takip etmenize sevindim. Devamli yazamamamin bir sebebi ozellikle su son iki haftadir internet hatlarindaki yavaslik. Bir de su aralar yasantimin agirlasmasi. Yakinda gezmelerimle beraber yazilarim da artacak insaallah. Linklerinize beni eklediginiz icin tesekkur ederim. Size ugradim bile. Yogurtlu patatesi deneyecegim ben de. Antep mutfagini cok severim. Sevgiler.

Cairo @ Istanbul dedi ki...

Henuz TRT Kahire muhabiri tanmadigi icin, 6 aylik gecici tayinlerle arkadaslar calisiyorlar. Sanirim yeni genel mudur atandiginda bu sorun giderilmis olacak, kalici bir muhabir atanacaktir.

'Misir Turktur!' bu ve buna benzer laflar etmek benim nazarimda haddi asmak, diger milletlere saygisizlik etmek anlamindadir. Nacizane benden tavsiye; Bu Nazi kafadan kurtulmadiginiz surece adam da olamazsiniz Turk'te..