Perşembe, Mayıs 15, 2008

MELTEM ATABEK'IN SERAMIK SERGISI

1-6 Mayis tarihleri arasinda arkadasim Meltem Atabek Kahire'deki ikinci seramik sergisini acti. Esinin isi yuzunden gecici olarak Kahire'ye yerlesen Meltem, burada uretmeye devam ederek Kahire gunlerini en iyi sekilde degerlendirebilen arkadaslarimizdan oldu. Ankarada'ki atolyesini ve yasamini birakarak Kahire'ye yerlesen Meltem actigi sergilerle bir Turk sanatcisi olarak hem bizim gururumuz oldu, hem de Misir'li sanatseverlere kendini tanitti. Kahire'den sonra belki de Libya'ya gidecek olan sanatci bu sefer atolyesini de tasiyarak calismalarina orada devam etmeyi planlamakta.
"5008 Years After" (5008 Yil Sonra) adli serginin acilisinda basta Buyukelcimiz Sayin Safak Gokturk ve kizi olmak uzere cok sayida Turk ve Misir'li sanatsever ile Misir televizyonlarindan O TV de hazir bulundu. Bu arada Misir'da bulunan kadindan sorumlu Devlet Bakanimiz Sayin Nimet Cubukcu da sergiyi ziyaret etme firsati buldu.

Bendeniz nacizene de bir deneme olarak, arkadasimla bir soylesi yapip blogumda yayinlayayim dedim. Acemiligim affola..

MELTEM ATABEK ILE SOYLESI – 12.05.2008

Sevgi - Neden seramik?

- Meltem - Tesaduf, hic tanimadigim bilmedigim bir daldi. Universite sinavini kazanamadigim icin Guzel Sanatlar'a girme fikri olustu. Sinavi kazandim ve girdim. Asil niyetim resimle ugrasmak idi. Ama hocalar cizgi degerlerimi seramige uygun bulmuslar. Iyi ki de oyle olmus.

Sevgi - Bugune gelene kadarki egitim surecini anlatirmisin?

Meltem – 1984 yilinda universiteye girdim. 1988'de mezun oldum. 1991'de yuksek lisansimi bitirdim. Sonra hep kendi atolyemde calistim. Universitede gecirdigim alti yil, genclik yillarimin aklimin bir karis havada oldugu zamanlari idi. O yuzden ben daha cok egitimimi kendi atolyemde edindigim tecrubelerle tamamladim. Hala da ogreniyorum. Hele Misir'da cok sey ogrendim.

Sevgi – Misir ne gibi deneyimler kazandirdi sana?

Meltem - Seramikten once hayat gorusumu degistirdi Misir. Bu da seramik calismalarima yansidi.

Ikincisi Misir'lilarin dogal yontemlerle calismalari bendeki kaliplari yikti.

Ucuncusu, buradaki olanaksizliklar (sirlama ile ilgili) kendi olanaklarimi zorlamama neden oldu.

Bu ucu bir araya gelince de farkli bir anlayisla farkli seramikler ortaya cikti.

Sevgi – Buradaki calismalarinin onceki calismalarindan bir farki var mi?

Meltem – Bicim olarak pek yok, ama bicimden cok onun ruhuna bakmak lazim. Bicimler aynen kaldi ama seramiklerdeki ruh degisti. Renkler degisti. Buradaki calismalarimda renkler daha cok pastellesti. Bunu da ben hazir sir kullanmaktansa, kendi sirlarimi yaparak elde ettim. Yani burada isin mutfak kismini gelistirdim.

Kendimde ruh halimle ilgili olumlu degisimler yasarken, isimin teknolojik kisimlarini cozmek ilginc bir deneyim oldu.

Sevgi – Misir'da actigin sergilerle ilgili ne dusunuyorsun?

Meltem – Ilk sergide cok heyecanlandim. Cunki buraya gelis amacimin finaliydi. Kahire'de sergi acmak yapmak istedigim bir seydi ve basarmistim. Ilk sergimin mekani da beni cok etkiledi. Nil'in kenarindaki bir galeride acik havada sergiyi acmam beni fazlasiyla mutlu etti.

Ilk sergimi Mayis 2007 de actim. Ikincisi de Mayis 2008'de oldu. Son sergimi daha profesyonel bir galeride actim. Yani Turkiye'deki rutinlerime geri dondum.

Sevgi – Sergilerinin adlari 5007 YEARS AFTER ve 5008 YEARS AFTER (5007 Yil Sonra ve 5008 Yil Sonra) Bu isimlerin anlamlarini aciklar misin?

Meltem – Ilk defa M.O. 3000 de torna, yani ayakli cark dedigimiz bir aletle camur sekillendirildigi icin ve bu alet M.O. 3000 de ilk defa Misir'lilar tarafindan kullanildigi icin bu isimleri uygun gordum. Cunki eserlerimin yuzde doksanini camur tornasinda yaptim. Ve tornanin da elektriksiz olusu, ayakla idare edilmesi belki o caglardaki duygu ve dusunceyi, ya da uretim anlayisini daha iyi yansitmami sagladi.

Sevgi – Kullandigin malzeme hakkinda ne diyeceksin?

Meltem - Kullandigim Aswan camuru su ana kadar tornada kullandigim, bana kalirsa kullanim kolayligi ve verimi acisindan en nitelikli camurdu.

Sevgi – Misir'da sergi acmak nasil bir duygu?

Meltem – Farkli topraklarda sergi acmak hem sanatci hem de sanatseverin duygularini daha yogun yasamasina neden oluyor. Burada hem Misir'lilara hem Turk'lere duygu ve birikimimi sunmak farkli bir heyecandi. Ayrica bu bir savasti benim icin. Dusun ki, Turkiye'deki sanat cevremi ve atolyemi geride birakip burada her seyi yeniden yapmak zor bir surecti.

Sergilerden once bu ortami olusturabilmek beni sergi acmak konusunda motive etti.

Sevgi – Misir'da bu ortami olusturmaya nasil basladin?

Turkiye'de seneler once tanidigim Kahire Universitesi'nde seramik hocasi olan Misir'li arkadasim Khaled Serag araciligi ile Fostat Seramik Merkezi'nde uc ay misafir sanatci olarak calisma yaptim. Bana orada bir oda verdiler. Orada uc ay deli gibi calistim. Alt yapi hazirdi. Orada bir suru insanla tanistim. Hocasindan iscisine, mudurune kadar seramikle ilgili bir suru insanla tanistim.

Sevgi – Daha once de yurt disi sergin oldu mu?

Meltem – Oldu. Romanya'da bir sergi actim. Ama oraya Turkiye'den yapmis oldugum eserlerimi goturmustum. Orada buradaki kadar etkilenmedim. Burada bir sehri yasayarak, sindirerek, burada ureterek bir sergi acmak beni daha cok etkiledi.

Sergideki Eserlerden Bir Kismi









Galeri sahibi Ishak Azmy, Meltem Atabek, Buyukelcimiz Safak Gokturk, Metehan Atabek, Irmak Atabek, Melis Gokturk

O TV Meltem ile soylesi yapti ve yayinladi.

Sergi salonundan goruntuler.


2 yorum:

gülfem dedi ki...

eline sağlık güzelim süpermiş...keşke orada olabilseydim:((((

Unknown dedi ki...

Sanat elçimizin başarılı çalışmalarınız gurur verici.tebrikler.Ayrıca merak etdim ATABEK soyadı Artvin kökenli misiniz?